vrijdag 6 augustus 2010

Zoals de wind waait, waait mijn jasje


6 augustus.

Eergisteren zaten we bij Henny en Jose aan boord en toen hadden we het erover wat de grootste uitdaging van deze vakantie zou zijn.
Is die grootste uitdaging een enorme afstand afleggen per zeil? Is die uitdaging om heel erg veel te zien. Is die uitdaging om luier dan lui te zijn?

Je kunt bijna nergens zeker van zijn op zo'n vakantie. Hoeveel jaar hebben we niet ontzettend rotweer gehad. Hoe vaak liep het anders als dat we verwachtten. Elke keer hadden we een bestemmingsdoel, maar daar kwam nooit iets van terecht. Of de wind was te veel of te weinig. Of één van ons was zwak, ziek of misselijk… Of we durfden niet …. Soms was ik ongerust over wat er thuis gebeurde, met dochter of met werk… maar ook dat heeft weinig zin. Nu Skypen we 1 keer in de week en dat is geweldig en niet duur.

Maar de mooiste herinneringen kwamen uit het aanpassen aan de omstandigheden. Als het rotweer is lekker wandelen of lezen, of lekker koken en ketsen met de buren, je vistuig repareren, nieuwe plannen en routes voorbereiden. Als je niet lekker voelt of moe, gewoon slapen, lummelen, luieren en de tijd zijn werk laten doen.
Er waren leuke ontmoetingen met andere zeilers in de havens, prachtige wandelingen, gezellige borrelavondje of opeens zomaar onverwacht een perfecte zeiltocht, met een mooie zon, helder water, zilte geuren, het geluid van de wind en onze eigen hekgolven en mijn lief naast me genietend van dat alles.

Nee, als je zeilt is de grootste uitdaging om je aan te passen aan de omstandigheden. 
Francisca

1 opmerking:

Ilena Ingwersen zei

Heel mooi geschreven! Dit was namelijk mijn grootste les in het leven tot nu toe. Sommige dingen komen zoals ze komen, en kun je niet veranderen. Je kunt je er druk om maken.. per se de situatie willen veranderen of juist willen negeren. Geen van beide zal je lukken.
Door bepaalde dingen en situaties te accepteren zoals ze zijn en ze niet met al je krachten proberen om te buigen...maak je het jezelf een stuk makkelijker (en leuker!!!!). Want waarom gaan zitten mokken als het een dag niet waait en je niet kunt zeilen...als je ook kunt denken: 'Pfffff, ff een daggie rust! Heerlijk, tijd voor Harry Potter part 12'!
Sja....tell me...makkelijker gezegd dan gedaan! Maar je moet ergens beginnen ;-).

Geniet ervan!
Hier gaat (bijna) alles goed!
Bijna alles omdat:
- Poekie net een vogel half heeft vermoord en dat een kadootje was voor mij (ieks)
- Er een vogel ter grootte van "Vogel Grijp" (ken je hem nog?) tegen de auto aan klapte op de snelweg met 120 km per uur en ik op de vluchtstrook belandde samen met 3 andere auto's. Verhaal volgt, ik ben ongedeerd...auto mist een spiegel!
- Sommige bureaucratische instanties niet echt (lees; ECHT NIET) meewerken.......en ik daar zo'n beetje dag en nacht mee bezig ben.
- Ik telefonisch niet bereikbaar meer ben omdat mijn abbonement is afgesloten. Twitteren/mailen/hyven/facebooken kan nog wel!

Verder alles ok ;-).

Liefs!