donderdag 26 augustus 2010

Jan Maaijen en geografische zeilers clans

Van Nieuwpoort naar Middelburg.Na de eerste afscheidsronde op het terras in  Nieuwpoort zijn Ixia en Mystell naar Stellendam vertrokken. Wij vertrekken op woensdag 25 augustus naar Middelburg om aldaar wat familie te zien, spreken en te beknuffelen.

Deze dag is DE DAG voor veel zeilers om thuis te komen. De afgelopen dagen was het niet zeilbaar weer en de komende dagen zal dat ook zo zijn. En dat hebben we geweten. Een complete exodus is het gevolg. Via Nieuwpoort langs Oostende, Blankenberge, Zeebrugge en Breskens arriveren we bij de sluis in Vlissingen. We willen in Middelburg overnachten.

In het Kanaal door Walcheren zijn we met achttien jachten. De dame van de regie op de sluis in Vlissingen zorgt voor een goed verloop van de verplaatsing van deze kudde door alle bruggen en sluizen. Ze beantwoordt via de marifoon heel tactisch de vragen van de zeilers die liggen te wachten. dat zijn soms tamelijk domme en ongeduldige vragen. In ieder geval is deze marifoon communicatie erg vermakelijk als je moet wachten.

Vorig jaar kregen wij van broer Erik een rondleiding over het sluizencomplex van Vlissingen. Hij doet de elektronica van de sluizen en het systeem dat bruggen en sluizen met elkaar verbindt. In Vlissingen worden alle sluizen en bruggen van het Kanaal door Walcheren bediend tot en met de Zeelandbrug.
Sinds die excursie wachten wij niet meer voor rood-groene lichten bij bruggen en sluizen, zwaaien we niet meer naar sluiswachters die er toch niet zijn en scheuren we zo snel mogelijk de brug door. We zijn niet meer bang dat we voor onfatsoenlijk of bandeloze zeilers worden uitgemaakt. Als de vaarweg beheerder structureel excursies voor zeilverenigingen of loslopende zeilers zouden organiseren op de sluis in Vlissingen (of een simulatie daarvan) dan zou dat zeker een vlotte gang van zaken bij de passage van pleziervaart ten goede komen…

En dan nog even iets over die zeilers…De grap is dat de zeilgemeenschap tijdens de zomervakanties is onderverdeeld in geografische zeilers clans. Bij de sluis in Vlissingen komen we dezelfde lieden weer tegen als in Boulogne. In "De Kemel" het oergezellige zoldertje met vers bier van watersport vereniging "de Arne" idem dito. We zwaaien naar elkaar alsof we elkaar jaren niet gezien hebben. En zoals in elke familie zijn er ook wat minder enthousiaste clan-leden, maar die varen we normaliter gewoon voorbij.

In Middelburg heeft broer Erik, die nog wat voor de havenmeester moet doen aan de brug, een box voor ons geregeld in de MaaisBaai. Het gedeelte van de haven wat ooit vernoemd is naar de walvisvaarder Jan Maaijen (Jan Maaijens Baai = Maaisbaai). Daar zijn we erg blij mee gezien de drukte bij de havenmeester en in de voorhaven.
Nog maar net aangemeerd komt mijn Walcherse familie aanrijden. Van alle restjes uit onze voorraadkisten maken we tapas en drinken we overheerlijke meegebrachte wijn. Als het begint te regenen zakken we af naar de kajuit waar we overgaan op het pannenkoeken met kaas en spek gedeelte en besluiten me de Benedictine uit Fecamp.

Wanneer we na de maaltijd en het afscheid van onze familie nog even de benen strekken zien we dat de Ziga Ziga en Merino ook gearriveerd zijn in Middelburg. Dat zijn de boten van Hennie en Tonnie, die ons 's nachts binnenhaalde na onze heftige tocht van Courseulles-sur-mer naar Fecamp, waarmee we hebben gezongen en gedronken in de kajuit in Boulogne, die we tegenkwamen in Saint Valery… Per ongeluk nemen we even de trap naar "De Kemel" alwaar we het zootje ongeregeld in blakende toestand aantreffen. Zonder geld op zak komen we toch aan een drankje met onze zeefamilie. Aan de toog worden de laatste verhalen door genomen zowel in het vrouwen- als mannengedeelte. Als de eerste begint te gapen verplaatst eenieder zich naar de eigen kooi.