maandag 9 augustus 2010

Zeven makrelen

Zondag 8 augustus


Een heerlijke, maar korte tocht gezeild van Saint-Valery-en-Caux naar Fecamps. Een beetje bewolkt en een beetje weinig wind. De afstand was niet te groot en we hebben het merendeel van de tocht op zeil gedaan. 
Het leukste van deze tocht was de vangst van zeven makrelen.


Vlak nadat we uit Dieppe vertrokken had ik mijn vislijn op de goede lengte gemaakt volgens het boekje. 23 meter precies.Tien tellen nadat ik hem uitgeworpen had begon JW akl te roepen: "We hebben beet"!. 
Lijn inhalen, haakje uit de bek. Tikje met de lierhendel voor een vlotte dood en dan naar het sterfhuis: de emmer in de kombuis. Daarna de koelkast in. 


Nog voordat ik klaar was met zijn behandeling begon JW alweer te roepen. De sterfceremonie van de eerste bleef beperkt omdat de tweede zich aankondigde. Het binnenhalen ging moeilijker als bij de eerste omdat een stern MIJN makreel wilde afpakken. Het werd een spelletje tussen mij en de stern. Ik haalde de lijn als een gek binnen en elke keer dook de stern naar de spartelende makreel. De stern was niet snel genoeg. Wij hadden hem.


Na drie makrelen hebben we de Ixia en de Mystell per marifoon opgeroepen om te vragen of zij ook trek hadden in makreel en dat bleek het geval, dus konden we nog even doorgaan. 's Avonds hebben we die met zijn negenen zeven makrelen opgepeuzeld.


Francisca



Geen opmerkingen: