vrijdag 5 augustus 2011

Tegen de wind inzeilen is gekkenwerk

Toen we gisteren aan het eind van de middag terugkwamen bij onze boot maakten we kennis met onze nieuwe buurman: solozeiler Hans. We nodigden hem uit voor een borrel. Geen wilde zeepiraat, maar een gedistingeerde, beschaafde, rustige en luisterende man.

Hij was met zijn 9 meter lange bootje naar de Carieb gezeild. Ruim drie weken onderweg was hij geweest.Helemaal alleen. Het was zijn grote droom geweest om naar de andere kant van de plas te zeilen, maar de Carieb verveelde hem snel, vertelde hij. Er was niks dan strand daar!

Zijn boot zag er oerdegelijk, stevig en goed verzorgd uit. Ik zag dat hij uit een jampotje zijn diner ad, na onze borrel-bijeenkomst. Waarschijnlijk had hij eten ingemaakt, want de man kwam uit een tijd dat dat nog een heel normaal gebruik was.

Zijn boot heette Tinga en op de vraag wat zijn plannen waren zei hij: "Morgen lezen en daarna noordwaarts" Toen wij hem vertelde dat we naar Fécamp gingen ondanks de verwachte regen en tegenwind hield hij wijselijk zijn mond en lachte.

Vanmorgen om 6:00 uur toen Hans nog sliep vertrokken we uit de haven van Dieppe. een half uur later hadden we buiten de haveningang het zeil gehesen en scheurden we met de stroom mee naar het Zuiden, richting Fécamp. Donkeren wolken, af en toe een jacobsladder, grijze falaises (kalkrotsen) en af en toe een Jean de Gent (Jan van Gent). Er was op die grote zee nog 1 ander klein wit puntje te zien. Verder nix.

Via de routelijn op de plotter schoven we richting Saint-Valery-en Caux. Daar haalden we het kleine witte puntje in, begon het te regenen en harder te waaien. Om en nabij de 20 knopen; een dikke 5 Beaufort. Het tweede rif lukte niet, de leuvers vlogen alle kanten op. Net zoals JW die gelukkig aangelijnd was, want anders was ik nu ook een solozeilster geweest denk ik.
Het tweede rif hadden we nog niet uitgeprobeerd met ons nieuwe zeil. Niet slim, maar wel waar.
Na een hoop gedoe legden we de boot in de wind en bonden het grootzeil op een hoopje. Geen gezicht, maar dat was toch slecht dankzij de regen.

Op de fok hobbelden we verder met de stroom mee, maar tegen de golven en de wind in.. Voorbij de hoek bij St Valery zette ik de motor bij, immers dan gingen we nog sneller en zouden we bij de kentering van het tijd op bestemming zijn. Ik had uitgerekend dat we dan om 11:00 uur bij Fécamp moesten zijn. Dat lukt precies. en halve nautische mijl voor Fécamp kenterde de stroom.

Vlak voor Fécamp werd het water weer plat. De eerste boten die met de stroom naar het Noorden huiswaarts gingen na een verregende vakantie kwamen ons tegemoet. Zeilpakken aan. We tankten nog wat diesel bij terwijl meer boten het ruime sop kozen en we hadden vervolgens voldoende keuze om een mooie box te vinden. Na een kop koffie en een broodje zalm dook ik mijn kooi in voor een weldadig tukkie. JW ruimde in de zooi buiten op in de regen. (Dat is liefde!).

De solozeiler had gelijk. Tegen de wind in zeilen op zee is gekkenwerk, maar met een gemiddelde van 7,25 knopen over 30 nautische mijlen, de fantastische vergezichten en het tevreden gevoel was het toch zeker wel de moeite waard!

Francisca

Anoniem zei

Hi Cis en jan Willm,

ja tegen de wind in wie gebeurt dat niet ;-) maar gelukkig de stroom mee een en weer een stukje verder. Zoals een vriend van ons zei, in een haven blijven liggen is wachten op slecht weer ;-).
Fecamp zijn wij lang geleden ook eens geweest, ga het eens opzoeken in het logboek. Het is regenseizoen in Thailand dus dat ga ik je zeker niet sturen. Geniet van de rust en doe voorzichtig aan, ben blij te lezen dat jullie ook aan aanlijnen doen. Doet niet iedereen en dat is stom.