dinsdag 27 juli 2010

Voorbereiding food & beverage

Nog een weekje....en dan vertrekken we!
Afgelopen week-end hebben we klussen uitgevoerd ter voorbereiding van onze zeiltocht en zijn we alvast begonnen met afscheid borrels en het inzingen van liederen. (voor als je even bang bent...) Daarvoor hebben we soortgenoten van steiger C en D uitgenodigd of ze kwamen vanzelf aanlopen...





Een van de klussen was de food & beverage - afdeling reorganiseren. Zo heb ik geïnventariseerd hoeveel proviand wij nog hadden, welke heerlijke en makkelijke gerechten wij de komende tijd gaan eten en wat wij nodig hebben voor de bereiding daarvan. Gelukkig hebben wij een oven aan boord een hengel en een Demeyere rookpan...
De ingrediënten moeten makkelijk bewaard kunnen worden en bij de samenstelling van het menu dienen de meest vers-gevoelige ingrediënten eerst op de lijst te komen.
De basis-proviandlijst gebruik ik al jaren en die pas ik per jaar aan. 
Daarbij hanteer ik drie categorieen: 
  1. Voorraad; minimaal een maand houdbaar
  2. Lang houdbaar; minimaal een week a twee weken houdbaar
  3. Vers
Elk jaar zoek ik een paar favoriete recepten op die ik vaker klaarmaak en waarvan ik het recept uit mijn hoofd weet.
Afgelopen jaar waren dat bijvoorbeeld:
a. sushi, met verse haring of paling.
b. wraps met rode uien, courgetteschijfjes en geitenkaas in de koekenpan


Voor dit jaar heb ik de volgende recepten uitgezocht:
Gegrilde en gevulde paprika's
Benodigdheden:
Voorraad 
  • pijnboompitten
  • oregano
  • rozijnen
  • mangochutney (van tevoren maken)
Lang houdbaar: 
  • knoflook
  • sjalotten
Vers: 
  • gehakt
  • paprika's.
Bereiding: Behalve de paprika's alles even opbakken in de koekenpan. Dat mengsel doe je in de uitgeholde paprika's. Die pak je in aluminiumfolie en dan 10 minuten in de oven. Klaar is Kees.


Verse makreel uit de rookpan
Nodig: hengel of paravane, zee,  rookpan. Vang een paar makrelen. Leg zin in de rookpan, steek het vuur even aan en laat ze garen. Prima met sla en brood.


Pizza fantasia
Benodigdheden:
Voorraad:
  •  20 g droge gist
  • 2 dl lauw water
  • 1 koffielepel zout
  • 2 soeplepels olijfolie
  • 350 g bloem
Garnituuur
Vers:
  • geroosterde aubergine
  • geitenkaas
  • mozzarella, gesneden en gearomatiseerd in olijfolie en basilicum
  • kleine stukjes ham
  • spekreepjes
eventueel ook nog:
Voorraad:
  • zwarte olijven
  • tomatenpuree, zodat u een redelijk dikke massa verkrijg
  • provençaalse kruiden
  • geraspte gruyèrekaas
  • fijngesneden uien
  • ansjovis
Vis in zoutkorst
Koop of vang een flinke vis. Neem een kilo zout. Doe er drie eetlepels water bij. Vul de vis met kruiden. Pak de vis geheel in met zout in een ovenschaal. Plaats hem ongeveer 20 minuten in de oven. Smullen!




Weet jij nog snelle, lekkere recepten voor op reis? mail me! franciscafrenks@gmail.com

Geen opmerkingen: